Vakprijzen en publicaties

Jaarverslag
Het jaarverslag van de Rabobank over het jaar 2014 ontving een nominatie voor de FD Henri Sijthoffprijs in de categorie niet-beursgenoteerd. Ik was eindredacteur en coauteur van dit verslag, waarin niet alleen cijfers en toelichtingen stonden, maar ook uitgebreid aandacht was voor dilemma's. In 2015/2016 speelde ik wederom een belangrijke rol in de creatie van content voor het jaaroverzicht van de bank.

Corporate website
De website Rabobank.com ontving een nominatie voor de Dutch Interactive Awards in de categorie Corporates in 2015. Van 2014 tot en met 2016 was ik hoofdredacteur van deze corporate website. In dat eerste jaar veranderde ik de redactieformule radicaal, de jaren daarna is de content op vele vlakken verbeterd, met 'storytelling' als uitgangspunt.

Webinars, blogs, columns
Ik schreef verschillende columns en blogs over storytelling. Vooral de introductie van de term 'het Kanye West effect' trok veel aandacht. Het bedrijf Meltwater nodigde me in 2015 uit om een Engelstalig webinar te leiden over storytelling. Daar kwamen honderden bezoekers op af. Voor het bedrijf Entopic mocht ik een speech houden tijdens hun jaarlijkse congres over webredactie en contentmarketing. 

De gerenommeerde Nederlandse website Frankwatching.com publiceerde meerdere van mijn columns, bijvoorbeeld over storytelling, teamwork en ghostwriting. De meeste teksten kun je ook lezen hier op VincentMirck.nl. Op mijn LinkedIn-pagina post ik regelmatig updates en columns over mijn vakgebied. Toen ik hoofdredacteur van interne media was, scheef ik onder meer een column voor het studentenblad van de School voor Journalistiek.

Interne nieuwssite
Tussen 2003 en 2014 werkte ik als senior redacteur bij RaboNieuws, waarvan zes jaar als hoofdredacteur. Deze intranet-nieuwssite van de Rabobank ontving in 2008 de Grand Prix Zilveren Veer, een vakprijs voor bedrijfsmedia, uitgereikt door Logeion. Het was voor het eerst dat een online medium een award in de wacht sleepte tijdens deze wedstrijd.

No-nonsense
Intern onderzoek wees in die jaren overigens uit dat de collega's RaboNieuws elk jaar steevast het hoogst waardeerden van alle media binnen de bank. Vooral de journalistieke insteek van de site en de snelle, no-nonsense berichtgeving werden goed ontvangen. We probeerden onze bedrijfsjournalistiek zo journalistiek mogelijk te houden. We stelden scherpe vragen, we zwengelen interne discussies aan en we maken gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Door de jaren heen zijn de lezers deze karaktereigenschappen van ons medium gaan herkennen en waarderen. Dat maakte het publiek extra kritisch en dat hield de redactie extra alert.

Winnend cv
Ik won in 2016 de titel 'cv van de maand' op de website SollicitatieLab. Vooral de video waarin ik mijn leven samenvat in een rapnummer van 2 minuten, trok de aandacht. Er klonken ook complimenten voor de heldere opbouw en puntige teksten. Ik ding in december 2016 ook mee naar de titel 'cv van het jaar'.  

Toekomstplan
Van 2009 tot en met 2011 nam ik deel aan de eerste lichting van de Rabobank Talentencoöperatie, een ontwikkeltraject voor high potentials. Twee jaar lang werkte ik samen met negen collega's aan een innovatief toekomstplan. Uiteindelijk kwam juist dit idee als winnaar uit de bus in een belangrijke interne wedstrijd. Kort daarna gaf de Rabobank gevolg aan dit plan om binnen- en buitenlandse bankactiviteiten beter op elkaar aan te sluiten.

Vincent Mirck