Communiceren in crisistijd

Een journalist van het vakblad 'Interne communicatie' interviewde mij in 2009 over communicatie in crisistijd. Dat leverde een artikel op in het novembernummer van het magazine, waarin de situatie op de redactie van RaboNieuws wordt geschetst op de dag dat het mis ging met DSB.

'We hebben een situatie'
De banken vormen toch het hart van de huidige economische crisis. Hoe zit het met de interne communicatie bij een bank als de Rabobank? Is die beïnvloedt door de recessie?

Vincent Mirck, hoofdredacteur interne media Rabobank Nederland: 'We hebben het ongelofelijk druk, we zijn bezig heel veel dingen te communiceren. We gaan na elkaar op vakantie, maar je zal het altijd zien: zodra er iemand op vakantie gaat, gebeurt er weer iets groots. Fortis valt om, bijvoorbeeld.'

Dan komt het er vooral op aan snel te reageren, is de ervaring van Mirck. 'Zeker in tijden van crisis moet je rap zijn. Je moet snel met de juiste informatie komen, anders staat de telefoon roodgloeiend. Er komen gigantisch veel vragen los.' De laatste kwestie was kort geleden. Op zondagmiddag ontving Mirck een sms van zijn baas Raymond Salet, hoofd voorlichting. 'We hebben een situatie', schreef Salet met een citaat uit de thriller The Bourne Mystery. 'Kun je iets meer vertellen over de situatie', sms'te Mirck terug. 'Ja. Ernstig', was het antwoord. Toen in het volgende sms'je de letters DSB doorkwamen, was duidelijk waar het over ging.

Jongensboek
Terwijl Wouter Bos nog bij De Nederlandsche Bank zat te overleggen, zaten Mirck en zijn collega's op de vijfde verdieping van het verder uitgestorven Rabo-hoofdkantoor al teksten te tikken en te telefoneren. 'Aan de ene kant een spannend journalisten-jongensboek, aan de andere kant de harde realiteit. Want er speelden veel dingen die op dat moment bijna niemand wist. Die moet je als communicatiespecialist wel weten, om je voor te bereiden op de vragen die komen.' Dit soort momenten zijn mooi, vindt Mirck. 'Op dat moment kun je echt iets betekenen.'

In het algemeen staat bij Mirck en zijn collega's de journalistieke benadering voorop. Dat betekent dat ze redelijk kritisch berichten, ook in tijden van CAO-overleg of als de arbeidsverhoudingen wat meer gespannen raken. 'We schrijven vrij scherp, zeker voor een intern medium, en dat wordt zeker in moeilijke tijden op prijs gesteld. Mensen willen dat we dingen boven water halen, niet dat we dingen verdoezelen of zeggen 'het valt wat mee'.'

 (Bron: Interne Communicatie, november 2009)

Vincent Mirck