Hard copy wordt koppie koppie

Onderstaande column schreef ik voor De Paduaan, het magazine van de Hogeschool Utrecht, Faculteit Communicatie en Journalistiek. Op dat moment (2008) was ik hoofdredacteur interne media van de Rabobank. Tien jaar eerder studeerde ik zelf af op de FCJ.

Smartphone, Twitter, RSS, iPad, LinkedIn. Soms zou je vergeten dat het nog geen 15 jaar geleden is dat ons leven zich vooral op papier afspeelde. In die tijd ontvingen al mijn Rabobankcollega's wekelijks nog een papieren krant met intern nieuws. Ooit was het zelfs een dagelijkse service, maar dat bleek toch wat veel geld en bomen te kosten.

Toen de overstap van papier naar online daar was, bleven lezers en redactie hier en daar nog vastklampen aan oude gebruiken. Zo werd elke week een digitale nieuwsbrief gestuurd aan alle collega's in den lande. Veel van hen zagen deze e-mail als vervanger van de wekelijkse papieren nieuwsbrief en vergaten dat RaboNieuws dagelijks nieuw nieuws bracht. Zo kon het gebeuren dat collega's pas op vrijdag lazen, wat op maandag gepubliceerd was. Oud nieuws dus, waar de virtuele vis al in verpakt was.

In de eerste jaren na de overgang, bleef de redactie werken met een 'deadline', een vast moment op de dag waarop we de artikelen live zetten. Elke dag op een afgesproken tijd gingen de stukken online: ons medium 'zakte' zo gezegd om vier uur 's middags.

Langzamerhand ontgroeide RaboNieuws deze gewoontes. Momenteel sturen we niemand meer een nieuwsbrief, omdat veel lezers hebben aangegeven dat ze oud en wijs genoeg zijn om het nieuws zelf te vinden. De transitie van hard copy naar koppie koppie.

Verder maken we geen dagelijkse webkrant meer, maar een heus online medium. Er gaan af en toe nog wel artikelen om vier uur live, maar dat is dan puur toeval. Als de uitspraak in de rechtszaak Rasmussen heeft geklonken, hebben wij binnen een uur een uitgebreid artikel op de site. Wanneer de beurzen kelderen, reageren we daar direct op met reacties uit het land. Het verslag van het laatste Jong Rabo Congres stond zelfs al live voordat de borrel begon…

De presentatie van de jaarcijfers was op onze site live te bekijken via streaming video, de bestuursvoorzitter en CFO gaven hun mening via een column op film en we hielden collega's zelfs up-to-date door interne tweets. Wie had dat kunnen voorspellen in de papieren prehistorie?

De redactie en ik houden onze duizenden dagelijkse lezers op de hoogte wanneer het nieuws zich aanbiedt. Laatst kregen we een telefoontje van een lokale bankdirecteur. Hij zou graag zien dat we weer teruggingen naar een vast publicatiemoment, de oude deadline van 16.00 uur bijvoorbeeld. Hij merkte namelijk dat zijn medewerkers de hele dag vol verwachting RaboNieuws hadden open staan als een soort nu.nl.

Dat klonk ons juist als een groot compliment in de oren. Misschien nog wel groter dan het feit dat de Rabo-collega's RaboNieuws beter waarderen dan welk Rabo-medium dan ook, zie het medewerkersonderzoek Rabo Identiteitsbeleving 2008. Misschien nog wel groter ook dan het feit dat in dit onderzoek alleen de bronnen 'informele gesprekken' en 'collega's' een betere waardering krijgen. En misschien nog wel groter dan de Zilveren Veer, de prijs die wij onlangs kregen van een vakjury tijdens het Congres voor Bedrijfsmedia.

Hoe dan ook: we kijken allang niet meer uit naar de site van morgen. Nee, we kijken nu uit naar de site van… over 10 seconden.

(c) 2008 Vincent Mirck, destijds hoofdredacteur RaboNieuws

Vincent Mirck